Privacy policy.

Vi på Energigrossisten AB värnar om våra kunders integritet och säkerhet. Vår dataskyddspolicy eller personuppgiftspolicy förklarar hur vi samlar in och använder personuppgifter, och vad du har för rättigheter.

Som kund/leverantör till Energigrossisten AB (Org.nr. 559035-4584) accepterar du den behandling som beskrivs i vår Dataskyddspolicy. Energigrossisten AB är personuppgiftsansvarig för de uppgifter vi hanterar. Den relationen regleras av denna Dataskyddspolicy samt upprättade avtal.

Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra vår process och hanteringen av dina personuppgifter. Det medför att vi kan komma att uppdatera vår Dataskyddspolicy och vi rekommenderar dig att läsa igenom dokumentet med jämna mellanrum. Vid avsevärda förändringar av policyn informerar vi alltid via det kommunikationssätt som ni givit samtycke till.

Hur hanterar Energigrossisten AB mina personuppgifter?Energigrossisten AB registrerar och hanterar personuppgifter i de fall då det krävs för att vi ska kunna leverera en fungerande tjänst eller bistå i utveckling eller för att fullgöra avtal och skyldigheter enligt lag. Uppgifterna lagras så länge vi behöver dem för att möta ovanstående krav. Dock alltid så kort tid som möjligt eftersom Energigrossisten AB strävar efter att minimera uppgifter som sparas och hanteras.

Vilken information samlar vi in om dig och varför?
I samband med att du som kund/leverantör ingår ett avtal med Energigrossisten AB behöver vi följande uppgifter: Namn, organisationsnummer/personnummer, e-postadress, telefonnummer, fakturaadress och postadress. Vi hanterar och sparar dessa uppgifter för att kunna fakturera på ett korrekt och lagenligt vis.

Vi kan komma att skicka ut e-post till samtliga registrerade, till exempel meddelanden om projekt, pågående arbeten/samarbeten, driftstörningar eller ändringar i vår policy eller avtal. Sådana meddelanden skickas till den e-postadress som angetts. Om meddelandet innehåller känslig personuppgiftsdata så delges denna via en säker krypterad kanal som bestäms vid registrering eller avtals upprättande.

Vi kan även skicka ut e-post med information som vi tror att du som registrerad är intresserad av. Du kan alltid avsäga dig sådana utskick från oss genom att klicka på “avprenumerera/unsubscribe” i slutet av varje sådant e-postmeddelande..

Vilka rättigheter har jag som kund/leverantör?
Som kund och leverantör till Energigrossisten AB har du alltid rätt att ta del av den information vi sparat om er. Du har rätt till en gratis export av data per år. Din förfrågan skickar du till info@energigrossisten.se och vi hanterar den vanligtvis inom 30 dagar. Om vi märker att det kommer ta längre tid blir du informerad om varför och om några andra hinder föreligger.

För att försäkra oss om att vi delar informationen med rätt person krävs att ni kan styrka er identitet i samband med förfrågan.

Du har rätt att be oss ta bort all information vi har sparad om dig (Rätten att bli bortglömd). Notera dock att vi på grund av Bokföringslagen (1999:1078) och andra relevanta lagar eller om avtal föreligger, i vissa fall kan spara information även efter att en sådan förfrågan har hanterats.

Dataskyddsombud
Har du frågor gällande hantering av din data kontaktar du oss på info@energigrossisten.se med subjektet ”GDPR – förfrågan om mina uppgifter”. Eller så ringer du oss på +46 (0)10 26 505 00 och ber att få tala med den som är ansvarig för att hantera dina uppgifter.

Tillsynsmyndighet
Om du vill framföra klagomål som rör Energigrossisten AB hantering av personuppgifter är det Integritetsskyddsmyndigheten du ska vända dig till. Du hittar deras kontaktuppgifter på imy.se.

 

Senast uppdaterad: 2023-06-29